دهستان من

سرزمین دین و ادب

دهستان من

سرزمین دین و ادب

چرا مرگ؟

مرگ

خیلی از افراد در رابطه با مرگ اندیشیده‌اند تا آن را چاره کنند و برای آن راه درمانی بیابند تا بلکه بشر بتواند دائم در این دنیا زندگی کند و در هول و وحشت مرگ نباشد. امّا واقعیّت آن است که هیچ کسی راهی برای علاج آن نیافته است. ابن سینا دانشمند فوق‌العادّه نیز در این‌باره می‌گوید:
«از قعر گل سیاه تا اوج زحل                                    کردم همه مشکلات عالم را حل
بیرون جستم ز قید هر مکر و حیل                           هر بند گشوده شد مگر بند اجل»[1]
در این نوشتار برآن هستیم تا به ذکر دلایل منطقی وجود مرگ بپردازیم با ما همراه باشید.

مرگ طبیعت و انسان در قرآن
قرآن کریم در آیات متعدّدی به محدودیّت زمانی آسمان و زمین می‌پردازد مثلا می‌فرماید:« أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فی‏ أَنْفُسِهِمْ ما خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّى‏ [روم/8] آیا آنان با خود نیندیشیدند که خداوند، آسمان‌ها و زمین و آنچه را میان آن دو است جز به حق و براى زمان معیّنى نیافریده است؟». منظور از آسمان‌ها و زمین، همان حقیقت این دنیاست لذا همه دنیا بالاخره روزی تمام می‌شود و به انتها می‌رسد. 

ادامه مطلب ...

مقاومت در عرصه اقتصاد مقاومتی

مقاومت در عرصه اقتصاد مقاومتی

از زمان ظهور انقلاب اسلامی با آرمان‌ها و ارزش‌های مبتنی بر اسلام، چشم همه دنیا خیره شد که بالاخره این پرچم بزرگ چگونه به اهتزاز در خواهد آمد. انقلاب اسلامی شروع یک راه پرپیچ و خم سرنوشت‌ساز و تحوّل آفرین در دنیاست. این انقلاب باید در همه زمینه‌ها بر پایه اصول اسلامی، ایده‌های نو و منحصر به فردی را به دنیا عرضه کند تا بتواند حقیقت آرمانی خود را اثبات کند. یک از مهم‌ترین حوزه‌ها که باید انقلاب اسلامی گره گشا باشد تا بتواند تمدّن‌سازی کند همانا عرصه اقتصاد است. در این زمینه با تجربه چند دهه از انقلاب اسلامی اکنون ایده "اقتصاد مقاومتی" از طرف رهبر معظّم انقلاب ارائه گردید و سالیانی است که بر آن توجّه و تأکید ویژه‌ای دارند. در این وجیزه به دنبال آنیم که فرهنگ مقاومت زا در حوزه اقتصاد از نگاه آیات و روایات مرور کنیم تا با نحوه مقاومت در حوزه اقتصاد اسلامی بیش از پیش آشنا شویم. 

ادامه مطلب ...

تولّد قرآن؛ تولّد زندگی!

راهکار اُنس عملی با قرآن

قرآن کریم بر قلب مقدّس پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله نازل شد ولی قطعا نزول آن برای تمام بشریت است. به خصوص در عصر حاضر که عصر دروغ‌های رسانه‌ای و چنبره تبلیغات شیاطین شده مراجعه مستقیم به قرآن کریم گره‌گشای معمّای دروغگویی شیاطین است. مراجعه به قرآن به نسبت درجات این مراجعه، دل انسان را گرو می‌گیرد و مانع از تأثیر جنجال‌های پوچ بر آن می‌شود. انس با قرآن آرامش دهنده است. ممارست و تداوم در تلاوت قرآن باعث انس و دوستی با قرآن می‌شود. در این مقاله به مرتبه‌ای دیگر از انس -غیر از انس تلاوتی- می‌پردازیم و آن، انس عملی با قرآن است. 

ادامه مطلب ...

در تلاطم گناه

اثر گناه در زندگی

ماه مبارک رمضان ماه وصل به خداست و ترک گناه بلکه ترک زمینه گناهان(ورع) تنهاترین نوع وصل حقیقی است. با کم شدن گناه در این ماه مبارک به وضوح آثار آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود می‌یابیم و از این طریق در این لحظات ماه مهمانی می‌توانیم با تأمّل در آثار گناهان در زندگی خود، عزم خود را برای دوری هر چه بیشتر از آن‌ها و سر وسامان دادن به حقیقت زندگی خود جزم کرده و از نیروی صاحب و میزبان این سفره نیز یاری بگیریم. در این‌جا خوب است به پاره‌ای از آثار گناه در زندگی بپردازیم.

اثر گناه بر دریا و خشکی
قرآن کریم بارها بر آثار دنیوی گناه تأکید دارد و بدین واسطه انسان‌ها را از ارتکاب گناهان بر حذر می‌دارد. از آن‌جا که سنّت‌های قطعی از طرف خداوند متعال در این دنیا قرار داده شده است ؛ انجام گناه در واقع شنای بر خلاف جهت این رودخانه هستی بوده مسلّما آثار منفی بر زندگی انسان و دنیای انسان می‌گذارد. قرآن کریم در رابطه با اثر گناه بر طبیعت اطراف و محیط زیست انسان می‌فرماید:« ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ [روم/41] فساد، در خشکى و دریا بخاطر کارهایى که مردم انجام داده‌‏اند آشکار شده است؛ خدا مى‏‌خواهد نتیجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حق) بازگردند!». 

ادامه مطلب ...

تفکّر؛ دریچه‌ای به سوی رمضان الکریم

تفکّر؛ دریچه‌ای به سوی رمضان

امام عسکری علیه السلام در حدیثی عمیق می‌فرمایند:« لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ [1] عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است». رمضان یکی از نام‌های خداوند متعال است و این ماه را، چون سفره ضیافت خدا پهن می‌شود، رمضان نامیده‌اند یعنی ماهی که به خداوند اختصاص دارد. همه چیز در این ماه حول محور خداوند است. چیزی جز خدا در این ماه نیست.
بهترین ابزار شناختی که به ما انسان‌ها ارزانی شده است نعمت عقل است و بهترین نوع استفاه از آن که شاید اصلی‌ترین وظیفه ما هم باشد شناخت خداست. آری تفکّر در امور خداوند متعال دریچه‌ای به سوی معرفت به اوست. در این نوشتار به تأثیر تفکّر در ماه مبارک رمضان می‌پردازیم.

دوری از گناه 

ادامه مطلب ...