دهستان من

سرزمین دین و ادب

دهستان من

سرزمین دین و ادب

انتخاب اصلح

یکی از عباراتی که می‌توان در بحث انتخاب اصلح و احسن در قرآن مورد تحقیق قرار داد عبارت "عدم تساوی" است که در قرآن به کار رفته است. در این نوشتار به طور اجمالی به بررسی آیاتی که در مقام مقایسه دو گروه، به تبیین گروه برتر اشاره دارند، می‌پردازیم.

«مساوی نبودن‌ها» در قرآن
۱-"خوبی" و "بدی" در قرآن
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:« وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَة [فصّت/۳۴] هرگز نیکى و بدى یکسان نیست‏.» شاید ما از تمام خوبی‌ها و بدی‌های نامزدهای انتخاباتی خبر نداشته باشیم اما آنچه بیشتر از کارهای دیگرشان نمود و بروز دارد اخلاق آن‌هاست. اخلاق به عنوان یکی از مصادیق خوبی و بدی در بین تمام جوامع به عنوان ملاک برتری است. امام حسن (علیه السلام) در این‌باره می‌فرماید:«إِنْ أَحْسَنَ الْحَسَنِ الْخُلُقُ الْحَسَن‏[۱] زیباتر از هر زیبا خلق زیبا است.» پس یکی از ملاک‌های قرآن، زیبایی‌ها و برتری‌های اخلاقی است. سیاست، علم، تخصّص، کارآمدی و... نباید باعث شود که ملاک اخلاق را از نظر دور بداریم بلکه همه‌ی برتری‌ها بدون اخلاق خوب، هیچ ارزشی ندارد؛آن اخلاقی که باعث شود روح تقوا را در انجام مسئولیت خود رعایت کند. البته خوبی‌ها و بدی‌های دیگر -به جز اخلاق خوب و اخلاق بد- نیز، از مصادیق دیگر آیه شریفه می‌باشند. 

ادامه مطلب ...

مسابقه نزدیک است


با نزدیک شدن به انتخابات برآنیم که، در این نوشته کوتاه، به یکی از جدیدترین سخنان مقام معظّم رهبری که در آن به مساله انتخابات جاری اشاراتی گهربار داشته‌اند نظر کنیم و با استفاده از آیات و روایات به صورت اجمالی به تحلیل سخنان ایشان می‌پردازیم.
دو مسابقه در یک میدان
از نگاه مقام معظّم رهبری، انتخابات به مثابه دو مسابقه در یک میدان است. یکی مسابقه کلّ ملّت ایران اسلامی، که هدف در آن حضور همگانی مردم در انتخابات است که برنده‌ی آن تمام ملت ایران است و نتیجه‌ی آن، دوام و بقای نظام اسلامی است که مبدا آرامش و پیشرفت‌های همه‌جانبه است.
مسابقه‌ی دیگر در سبقت یکایک مردم در انتخاب فرد اصلح است. 

ادامه مطلب ...

امنیت، ره‌آورد انقلاب

دین اسلام به عنوان کامل‌ترین و نهایی‌ترین دینی که هیچ نقصی در آن نیست در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی و در موضوعات مورد نیاز، انسان‌ها را هدایت می‌کند. یکی از نیازهای اصلی انسان‌ها و جوامع انسانی، امنیّت است.حال باید دید که این امنیت در قرآن کریم چگونه ترسیم شده است.در این‌جا به یک نمونه از آیاتی که به این بحث اشاره می‌کند می‌پردازیم.
دهه‌ی فجر و برکات و نعمت‌های حکومت دینی  ادامه مطلب ...

از منا تا آمریکا!


امنیت مکّه و کعبه در قرآن

      ابراهیم علیه السلام بعد از بناى خانه کعبه، امنیت شهر مکه را از خداوند درخواست نمود و گفت:« رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً [ابراهیم/ ۳۵] خداوندا این سرزمین را سرزمین امن و امانى قرار بده». خدا دعاى ابراهیم علیه السلام را اجابت کرد و آن را یک مرکز امن قرار داد که هم مایه آرامش روح و امنیت اجتماع مردمى است که به آن مى‏آیند و از آن الهام مى‏گیرند و هم از نظر قوانین مذهبى، امنیت آن، آن‌چنان محترم شمرده شده که هر گونه جنگ و مبارزه در آن ممنوع است.      

ادامه مطلب ...

رسانه ملی چرا؟

تبیین موضوع خودنمایی زن، یکی از مقوله‌های بحث برانگیز طیّ دوران‌های مختلف جوامع اسلامی بوده است. در علوم مختلفی مثل فقه، علوم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، بین المللی، تاریخی، فرهنگی و ... یکی از موضوعات سؤال برانگیز، حدّ و مرز حضور زن در موضوعات مختلف است. 

ادامه مطلب ...